19 | 7 | 1934
Een leven lang theater Theaterencyclopedie Willem Nijholt

Willem Nijholt Show

1 november 1985
Willem Nijholt Show van Willem Nijholt, Frans Ehlhart, Willem Wilmink, Hans Dorresteijn
Gezelschap: i.s.m. Betuwe Bloesem Collectief

Klikt u hier om een fragment uit de show te bekijken.

Uit de pers:
* Het is een heel persoonlijk programma geworden, waarin Nijholt werkelijk alle facetten van zijn kunnen tentoonspreidt. Een programma ook waaraan alles  tot in de puntjes verzorgd is, of het nu gaat om het decor, het licht, de kleding, de choreografie of de muziek gaat.
bron: Anita Löwenhardt, 'Ontwapenende Nijholt in razendknappe show', Trouw, 4.11.1985


Affiche voor Willem Nijholt Show. Collectie Theater Instituut Nederland

* Dit alles doet hij met een lichtvoetigheid en een ogenschijnlijk gemak dat het je bijna zou ontgaan hoeveel inhoud de show heeft. Razendsnel wisselen ironische, bloedserieuze, komische en ontroerende liedjes en teksten elkaar af en tussendoor danst Nijholt op stelten, op levensgrote clownsschoenen en op pantoffels in de vorm van konijntjes, danst hij op z'n Grieks, Spaans, Hollands of Japans, op tapdanst hij op roze pompoenschoentjes.
bron: Anita Löwenhardt, 'Ontwapenende Nijholt in razendknappe show', Trouw, 4.11.1985

* De zaal is letterlijk bladstil als hij vertelt over een jongetje in een jappenkamp. Dit relaas komt des te harder aan, omdat hij daarvoor een zogenaamd Japans volksliedje heeft laten meezingen. Als het lachen daarom verstomd is, blijkt de tekst van dit liedje te bestaan uit woorden, waarmee de Japanse gevangenen toeschreeuwden dat ze moesten buigen voor hun gezag.
bron: Anita Löwenhardt, 'Ontwapenende Nijholt in razendknappe show', Trouw, 4.11.1985

* Omdat Nijholt een begenadigd acteurs is en bovendien weet te bewegen, houdt hij met gemak een zaal in bedwang. (...) Hij is aardig en behaagziek en beschikt over de juiste dosis ijdelheid om toch nog prettig bescheiden over te komen. Daarvoor verdient en krijgt hij de sympathie van het publiek.
bron: Pieter Kottman, 'Schoenen onduidelijk thema in Willem-Nijholt-show', NRC, 4.11.1985

* Al jarenlang weten we dat Nijholt over een heel zeldzame veelzijdigheid beschikt. Hij kan acteren, dat wil zeggen: sterke emoties voelbaar maken in de zaal, maar ook dansen en zich uiterst geraffineerd bewegen: hij heeft het lef om een zaal zeer rechtstreeks aan te spreken en te bespelen, hij heeft de uitstraling van een brutale lefgozer, die toch vooral de moeders onder het publiek weet in te spinnen en tenslotte, naar dezer dagen bij de première van zijn eerste solo-programma bleek, heeft hij zijn zangstem nu ook tot aangename proporties uitgebouwd.
bron: Hans van den Bergh, 'Willem Nijholt met show van jewelste', Het Parool, 5.11.1985

* In een mum van tijd zet hij de meest uiteenlopende figuren neer die meer zijn dan een oppervlakkige karikatuur. Daarin verloochent hij zijn toneelachtergrond allerminst en al heeft hij dan voor de gelegenheid de stap naar de kleinkunst gezet, de acteur Nijholt is in dit programma volop aanwezig.
bron: Marian Buijs, 'Nijholt toont veelzijdig talent', Haarlems Dagblad, 2.11.1985

* Het is heel goed dat de mensen het charmant vinden als een artiest zich zo openhartig toont en zich zo kwetsbaar opstelt. Maar het 'ziek en zielig' zijn van Willem Nijholt neigt naar een koketterie waarvan een theaterman van zijn formaat het niet hoeft te hebben.
bron: Ton Olde Monnikhof, 'Nijholt vecht tegen zichzelf', Algemeen Dagblad, 4.11.1985

* Hoe goed Willem Nijholt eruit ziet, hoe bedreven hij praat en speelt, hoe prachtig hij danst en hoe behoorlijk hij zingt, op een of andere manier komt hij niet over als iemand die echt tevreden kan zijn met zichzelf. Deze, om het zo maar te zeggen, negatieve uitstraling doet de show, die toch al serieuzer van toon is dan van Willem Nijholt verwacht mocht worden, geen goed.
bron: Ton Olde Monnikhof, 'Nijholt vecht tegen zichzelf', Algemeen Dagblad, 4.11.1985

* Nijholt's Shakespeare-nummer, in het begin van het programma (nadat het nogal stug op gang is gekomen), is zonder meer leuk: hier staat een zeer vaardig acteur die een acteur parodieert. Hij kan zoveel en hij doet zonder twijfel een groot publiek een groot genoegen, maar de show zou echt goed zijn als de zwakke teksten werden vervangen door sterkere.
bron: Jaap Koopmans, 'Veel charme, maar te weinig sterke teksten', Haagsche Courant, 2.11.1985

* Als contrast met de lieflijke meezinger is dit een moment dat zeldzaam sterk is. Ook Nijholts nummers die betrekking hebben op militaire dienst hebben vaak een kracht die vooral lijkt te ontspruiten aan het feit dat de teksten zonder  meer gemeend zijn.
bron: Steven van Galen, 'Willem Nijholt bestormt geen barricaden', De Waarheid, 18.11.1985

* Het is inderdaad, zoals hij in hetzelfde vraaggesprek opmerkt, 'een heel lief programma'. Daarin schuilt dan ook meteen in mijn ogen de grootste zwakte: de vraag rijst regelmatig tijdens het kijken naar zijn show, wat Nijholt zelf te melden heeft. In de opbouw van de show wordt dat niet duidelijk.
bron: Steven van Galen, 'Willem Nijholt bestormt geen barricaden', De Waarheid, 18.11.1985

* 'Ik vond ook dat ik in die show veel van mezelf moest laten zien. Ik kan nuffig, koket en vals zijn. Dat zijn onbekendere kanten van mij. Laat ze me maar eens goed leren kennen. Het is heel anders werken dan aan een theaterrol. Dan ben je toch veel meer reproducerend bezig en probeer je die emoties, die je moet laten zien ergens vandaan te halen.'
bron: Marjo van der Meulen, 'Willems voetstappen in de verse sneeuw', Het Parool, november 1985

* 'Dat steekt me overigens wel eens: dat het repertoiretoneel maar doorgaat met subsidie verslinden. Ik vind het experiment prachtig en dat moet ook gebeuren, maar ik vind dat mensen die op een dood spoor zitten na een aantal jaren van binnenuit de moed moeten opbrengen ermee te kappen.'
bron: Marjo van der Meulen, 'Willems voetstappen in de verse sneeuw', Het Parool, november 1985

* Kwaaiig is hij ook op wat hij noemt 'de culturele mafia die Amsterdam terroriseert'. "De kampen die tegenover elkaar staan zijn kwaadaardig bezig. Je moet bij een bepaalde groep horen, anders tel je niet mee. Dat zie je aan het Theaterjaarboek en het blad Toneel Theatraal. Ik zou dat bijna een cultuurkamerkrantje willen noemen."
bron: Marjo van der Meulen, 'Willems voetstappen in de verse sneeuw', Het Parool, november 1985

* Nijholt's kwaliteiten behoeven nauwelijks nader genoemd te worden. Hij heeft magnifieke dingen gedaan als acteur en musicalster, kan zingen en dansen als de beste, werkt zich altijd uit de naad, heeft uitstraling en komt bijzonder sympathiek over. Een artiest van allure, dat is ie. En dat blijft ie ook, al zijn de hier opgesomde kwaliteiten bij de première van Nijholt's show onvoldoende tot hun recht gekomen.
bron: Peter Liefhebber, 'Willem Nijholt minder briljant dan gewoonlijk', De Telegraaf, 4.11.1985

* Begrijpt u me goed, hij heeft zeker geen wanproduct afgeleverd, verre van dat. Nijholt blijft hartveroverend charmant op toneel, Imponeert met zijn zeldzame lichaamsbeheersing, laat sterke staaltjes acteurswerk zien in enkele nummers over en rond zijn eigen vak.
bron: Peter Liefhebber, 'Willem Nijholt minder briljant dan gewoonlijk', De Telegraaf, 4.11.1985
 
Willem Nijholt
Willem Nijholt
 
Alleen in Willem Nijholt
1950
1960
1970
1980
1990
2000
2010
2020
2030
2040